Rodzaje i przyczyny uszkodzenia opon samochodowych
Rodzaje i przyczyny uszkodzenia opon samochodowych

Cześć!

W tym artykule omówimy sobie temat uszkodzenia opony i wszystkiego dookoła tego. Jeżeli szukasz więc odpowiedzi na pytania, jakie uszkodzona opona ma objawy lub czy można wymienić tylko jedną oponę, to zapraszam do przeczytania!

Zacznijmy od tego, jak może być uszkodzona opona. Rodzajów uszkodzeń opon jest kilka:

 

Czym są fabryczne wady opon?

Są to nieprawidłowości w wykonaniu opony powstałe na etapie produkcji. Kontrola jakości u producenta opon powinna wychwycić i nie dopuścić opony do sprzedaży. Zdarza się jednak, że opona przechodzi dalej i dopiero podczas eksploatacji jej wady zostają zauważone. Użytkownicy nie mają wpływu na ich powstawanie, mogą jedynie zauważyć nieprawidłowości.

Wady fabryczne mogą całkowicie dyskwalifikować oponę z użycia, np. poprzez rozwarstwienie się opony, lub też opona będzie miała skrócony czas eksploatacji – szybsze zużycie z powodu zastosowania niższej jakości surowców.

Wady fabryczne możemy zaobserwować podczas jazdy, pod ciśnieniem po założeniu na felgę lub przed założeniem na felgę podczas oględzin opony. Dlatego, ważne jest by po zakupie opon dokładnie się im przyjrzeć. Jak samemu wykryć fabryczne wady opon?

  1. Oglądamy oponę dokładnie z zewnątrz i w środku. Sprawdzamy czy nie ma nigdzie rozwarstwień, uszkodzeń, ubytków.
  2. Jeżeli wszystko jest w porządku możemy przekazać opony wulkanizatorowi do założenia.
  3. Po założeniu na felgę i napompowaniu, możemy zobaczyć czy w żadnym miejscu opona się nie odkształciła i czy nie powstały wypuklenia lub bąble.
  4. Jeżeli te wszystkie etapy przebiegły pomyślnie, koła zostały wyważone i mamy zamontowane je w samochodzie - możemy sprawdzić, czy po przejechaniu pewnego dystansu nie widzimy zmian w wyglądzie opony. Jeżeli opona miałaby wadę, mogłaby się ujawnić poprzez, np. rozwarstwienie. Również jeżeli opona byłaby niejednorodna, to podczas jazdy odczuwalibyśmy na kierownicy dyskomfort przy wyższych prędkościach. Jeżeli występuje takie zjawisko to koniecznie musimy zgłosić się do serwisu wulkanizacyjnego na kontrolę stanu ogumienia ale także zawieszenia.

 

Co robić gdy stwierdzimy, że opona ma wady fabryczne?

Przede wszystkim, należy zgłosić się do serwisu, by sprawdzili nasze podejrzenia i wydali opinię. Na podstawie wydanej ekspertyzy możemy zgłaszać naszą reklamację do sklepu lub producenta lub zaniechać jakichkolwiek działań, jeżeli wada fabryczna nie jest niebezpieczna w użytkowaniu a nam by to nie przeszkadzało.

 

Czym są eksploatacyjne wady opon?

Są to uszkodzenia, które powstały w trakcie eksploatacji opony. Efekty takiego uszkodzenia są różne i mogą być to między innymi:

  • utrata ciśnienia w kole (czyli potocznie „złapać kapcia”),
  • opona może spaść z felgi (jest to bardzo niebezpieczne),
  • widoczne nacięcie lub przytarcie bocznej części opony,
  • widocznie uszkodzony bieżnik opony.

Przyczyn powstawania eksploatacyjnych uszkodzeń opon jest kilka:

  • najechanie na ostry przedmiot i przebicie opony,
  • przecięcie boku opony (np. poprzez wjechanie w dziurę w drodze),
  • przetarcie boku opony (np. o krawężnik przy parkowaniu równoległym),
  • zbyt szybkie wjechanie na krawężnik, co spowodowało przerwanie kordu z boku opony i powstanie bąbla na boku opony,
  • pęknięcia materiału spowodowane wiekiem opony,
  • nadmierne obciążanie samochodu,
  • zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie,
  • blokowanie się kół podczas hamowania,
  • niewłaściwe przechowywanie opon poza sezonem (zachęcamy do przeczytania artykułu o przechowywaniu opon poza sezonem i roli worków na opony.)

 

A czy można wymienić tylko jedną oponę?

To pytanie pojawia się bardzo często, dlatego, że najczęściej jeżeli uszkodzimy oponę o krawężnik lub dziurę, to reszta opon jest w jeszcze dobrym stanie i nie chcemy ich zmieniać. Odpowiedź na to pytanie jest prosta.

Jeżeli chcemy wymienić jedną oponę, to musimy przede sprawdzić trzy najważniejsze aspekty, czyli:

  1. Znaleźć oponę o tym samym bieżniku co poprzednia opona. To oznacza, że szukamy opony od tego samego producenta i ten sam model.
  2. Następną sprawą niezwykle istotną jest, że ta opona musi być zużyta w tym samym stopniu - to znaczy, żeby wysokości bieżnika były zbliżone do siebie. Ciężko sobie wyobrazić, że samochód miałby się normalnie prowadzić, gdy jedna opona miałaby bieżnik o wysokości 3mm, a druga 7mm.
  3. Trzecim warunkiem, który należy spełnić by móc wymienić jedną oponę, jest to, by opona była z tego samego roku. Mieszanki producentów mogą się zmieniać, więc dobrze by nasze opony miały podobne właściwości.

Jak widać, kupno pojedynczej opony w cale nie jest prostsze. Prócz wymienionych wymagań technicznych, dochodzi do tego fakt, że kupując oponę używaną nigdy nie mamy pewności co się z nią działo wcześniej i czy nie ma uszkodzeń niewidocznych gołym okiem. Dlatego zalecana jest wymiana par opon na każdej osi, by ich właściwości były takie same.

Warto również zwrócić uwagę, że jeżeli posiadamy samochód z napędem 4x4, należy sprawdzić, czy opony mogą być inne na przedniej i inne na tylnej osi. Zdarzają się samochody (jak BMW z napędem xDrive), że zużycie wszystkich opon musi być identyczne, gdyż w innym przypadku można uszkodzić ww. napęd.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl