Jak dbać o opony i czy warto korzystać ze środków do pielęgnacji opon?
Jak dbać o opony i czy warto korzystać ze środków do pielęgnacji opon?

Zacznijmy od tego, że opony są jedynym elementem łączącym samochód z nawierzchnią. Jest to bardzo ważne, by sobie to uzmysłowić i zrozumieć, że nie wolno szukać przesadnych oszczędności w tym zakresie.  Łączna powierzchnia styku opon, wynosi mniej więcej tyle co powierzchnia kartki A4. Porównując kartkę A4 do całego auta, wydaje się to niewiele jak na to, że od opon zależy bezpieczeństwo nasze, ale i innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego ważna jest odpowiednia troska o stan naszych opon. Poniżej zdradzimy parę informacji na ten temat.

Jak dbać o opony samochodowe?

Dbanie o opony samochodowe możemy podzielić na dwa sposoby, dbanie w trakcie jazdy oraz dbanie kiedy nie jeździmy. Stosowanie się do tych istotnych porad znacznie przyczyni się do przedłużenia żywotności opon.

Jak dbać o opony w trakcie jazdy?

Przede wszystkim, nie narażajmy opon na uszkodzenia mechaniczne. Omijamy dziury, studzienki, wyrwania w drodze. Należy uważać podczas deszczu na kałuże, gdyż tam może ukrywać się czasem naprawdę spora dziura…

Przykra niespodzianka może nas również spotkać na remontowanych odcinkach drogi. Często zdarza się, że drogowcy zrywają asfalt zostawiając niczym niezłagodzony przeskok wysokości asfaltu. Jeżeli najedziemy z dużą prędkością na coś takiego, możemy skrzywić felgę i uszkodzić oponę.  

Przy parkowaniu na chodniku, staramy się parkować powoli. Najpierw lekko „dotykamy” kołem krawężnika i dopiero potem wdrapujemy się do góry. Zbyt szybkie najechanie na krawężnik może spowodować uszkodzenie bocznej ściany opony, skrzywienie felgi lub uszkodzenie zawieszenia.

Bardzo ważne jest odpowiednie ciśnienie w oponach. Jeżeli będzie zbyt niskie lub zbyt wysokie, przyspieszy to zużywanie się ogumienia. Ponadto, złe ciśnienie pogarsza właściwości jezdne.

Jak w takim razie dbać o opony, kiedy samochód stoi długo?

Przede wszystkim, nie działamy na nie agresywną chemią. Należy uważać przy środkach zwanych „krwawa felga”, gdyż zbyt długie pozostawienie środka na oponie może spowodować uszkodzenie zewnętrznej warstwy opony. Jeżeli korzystamy z takiego środka, należy przeczytać instrukcję obsługi i stosować się do niej. Z naszej strony, zalecamy spłukanie opony dużą ilością wody. Wszystko robimy oczywiście w miejscu do tego przeznaczonym, np. na myjni.

Musimy pamiętać, że opony są podatne na odkształcenia. Jeżeli samochód będzie stał w jednym miejscu rok, to przy następnej jeździe będziemy odczuwać na kierownicy dyskomfort związany z biciem kierownicy. Aby tego uniknąć, co jakiś czas trzeba delikatnie przestawić samochód.

Składy mieszanki opony zimowej i letniej są różne. Nie zagłębiając się w szczegóły, mieszanka zimowa jest miększa niż wersja na lato. Dlatego poruszanie się na oponach zimowych w lecie znacznie przyspiesza zużycie opon. Taka opona bardzo szybko się ściera. Co gorsza, ma również gorsze właściwości, przez co samochód gorzej się prowadzi i wydłuża się droga hamowania.

 

Korzystanie z opony letniej w zimie, oprócz oczywistej wady, jaką jest brak przyczepności na śniegu, ma też kilka innych. Twardsza opona ma gorszą przyczepność na zimnym asfalcie, co wydłuża drogę hamowania. Dodatkowo, niska temperatura i sól powodują, że opona zaczyna szybciej pękać.

 

Ważne jest, aby po zmianie opon, stare opony dokładnie umyć czystą wodą i pozostawić do wyschnięcia. Możemy także zastosować preparat do czyszczenia opon. Kiedy wyschną, można je zapakować w worki na opony, by ochronić je przed działaniem słońca, kurzu i chemii. O tym, jak prawidłowo przechowywać opony poza sezonem, przeczytacie w innym naszym wpisie.

Pielęgnacja opon samochodowych – co warto wiedzieć?

Wzrost ilości myjni samoobsługowych pokazuje, że lubimy dbać o swoje samochody i bardzo często robimy to sami. Na rynku jest wiele specyfików do pielęgnacji opon, dlatego często możemy zastanawiać się, jaki preparat do konserwacji opon wybrać. Czernidła, woski, w spreju, w płynie. Wybór jest ogromny i wybór zależy od tego co chcemy uzyskać. Jedyne o czym należy pamiętać, to aby zwracać uwagę na producenta i przeznaczenie produktu. Wybierając środki do konserwacji opon powinniśmy kierować się wyborem produktów dobrej jakości. Jeśli zależy nam na lepszym wyglądzie naszego samochodu lub motocykla, pomocny okaże się środek do nabłyszczania opon. Pozornie niewielka zmiana, mogąca sprawić, że nasz pojazd będzie bardziej reprezentatywny.

A jak dbać o opony motocyklowe?

Zasady dbania o opony motocyklowe nie różni się zbytnio od dbania o opony samochodowe. Tutaj jednak bardzo ważne jest, by nie zabrudzić bieżnika preparatami do pielęgnacji opon, ponieważ są tłuste. Zabrudzony tłustą substancją bieżnik może być śmiertelnie niebezpieczny podczas pokonywania zakrętu, opona straci przyczepność.

 

Uszczelniacz do opon jak stosować i czy warto z niego korzystać?

Zdarzyć się może, że z naszej opony zacznie schodzić powietrze. Może to być spowodowane przebiciem opony, uszkodzeniem wentyla lub skrzywieniem felgi. W przypadku skrzywionej felgi lub uszkodzonego wentyla należy udać się do wulkanizatora. Gdy przebijemy ścianę czołową opony, np. wbijając gwóźdź, jesteśmy w stanie poradzić sobie sami, przy użyciu pianki uszczelniającej. Uszczelniacz do opon ma za zadanie uszczelnić miejsce przebicia ogumienia przy jednoczesnym napompowaniu go do ciśnienia umożliwiającego kontynuowanie jazdy. Do uszczelnienia ubytku dochodzi po zaaplikowaniu preparatu poprzez wentyl koła. Operacja jest o tyle łatwa, że nie wymaga zdejmowania koła – uszczelniacz do opon sam wypełni miejsce przebicia. Producenci deklarują przy tym nieszkodliwy wpływ preparatu na mieszankę gumową opony.

 Jest ona wystarczająca, by dojechać do wulkanizatora a nawet dłużej, jednak ze względów bezpieczeństwa nie jest to zalecane.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl